OCN i Dankbar
HVAD ER OCN:
OCN står for Open College Network og er en metode til at validere og dokumentere både uformelle og formelle kompetencer. Metoden anvendes bredt over hele landet på fx på ungdomsskoler, specialskoler og STU (Særligt Tilrettelagt Uddannelse).
OCN-metoden opstod i Storbritannien i 1970-erne og har eksisteret i Danmark siden 2007. Man arbejder desuden med OCN i Sverige, dele af Grønland og på Færøerne. OCN-metoden er en anerkendt skala til at validere uformel kundskab. I England kan OCN-point ligeledes bruges til at veksle kundskab til formel kundskab, idet det formelle uddannelsessystem accepterer OCN-point som adgangsgivende.
OCN – METODEN:
Validiteten og kvaliteten af OCN’s arbejde sikres via et samarbejde og en tæt kommunikation med erhvervslivet, tekniske skoler, jobcentre og mange forskellige offentlige institutioner.
Hver gang der i samarbejde med en organisation udarbejdes et såkaldt program, inviteres et panel af eksperter fra den pågældende branche til et panelmøde, hvor de skal kvalitetssikre programmets indhold. Programmerne strukturerer læringen, så deltagerne kan bevise, hvad de lærer skridt for skridt.
Filosofien er, at alle har ret til læring og udvikling. Programmer og læringsforløb er sammensat således, at de møder den enkelte med respekt og i øjenhøjde uanset evner og kompetencer.
FORMÅLET:
Med OCN-metoden kan man få dokumenteret sin læring eller sine kompetencer i små skridt. Læringsbeviset samler de dokumenterede færdigheder og beskriver dem klart og tydeligt.
Formålet er at sikre deltageren et troværdigt papir på vedkommendes læring. Et OCN-læringsbevis kan bruges til at søge arbejde, praktik, videre kvalificering eller være uddannelsesforberedende.
OCN-metoden giver både mulighed for at tydeliggøre den uformelle læring som fx sociale færdigheder eller kompetencer inden for livsmestring, men kan samtidig være med til at give et kompetencebevis på de mere faglige kompetencer, som tilegnes i eksempelvis en praktik eller på en ungdomsskole.
For mange føles det samtidig som en stor anerkendelse at få papir på det, man kan – også selvom læringen ikke kommer fra det formelle skolesystem.
OCN I DANKBAR:
OCN-metoden indeholder en programoversigt med 92 programmer. Med udgangspunkt i den enkelte unge og i et samarbejde udvælges et relevant og interessant program.
Af relevans for Dankbars målgruppe kan eksempelvis nævnes: ”Gartner”, ”Dyrehold”, ”E-sport”, ”Mental robusthed og livsduelighed”, ”Make-up og hudpleje”, ”Madlavning og bordskik”, ”Praktik i butik, børnehave eller på et lager”, ”Smykkeværksted”, ”Musik”, ”Hækling”, ”Personlig præsentation og formidling” mv.
Den vejleder, som er tilknyttet det enkelte forløb, udarbejder en mappe med det pågældende program til den unge. Herefter kan forløbet påbegyndes enten som en del af en gruppe eller i et individuelt forløb.
Forløbet er en vekslen mellem samtale om de forskellige trin, udførelse i praksis, efterfulgt af dokumentation af processen. Dokumentationen kan bestå af observation (underskrevet af vejleder), opgaver som løses på papir, samt dokumentation i form af foto, video, og lyd.
LÆRINGSBEVISER:
Når en deltager har gennemgået et OCN-forløb og deres læring er dokumenteret i henhold til metoden, går en godkendelsesproces i gang. Hos organisationen, som har forestået dokumentationen og læringen, godkendes en deltagers OCN-forløb af vedkommendes vejleder.
Herefter kvalitetssikres materialet af organisationens Interne Koordinator (IK) – der skal som en regel foretages stikprøver på min. 33% af deltagerne i en gruppe.
Herefter kvalitetssikres materialet hos OCN. Der tages stikprøver af min. 20% af de deltagere, organisationen ønsker læringsbeviser til.
Når de 3 trin i godkendelsesproceduren er gennemført, kan deltageren få overrakt sit læringsbevis.
OVERRÆKKELSE:
En del af formålet med OCN er at give de unge et troværdigt papir. Deltagerne får med et læringsbevis synliggjort deres ressourcer og det at have synlige beviser på, hvad den enkelte kan, frem for kun at have papir på begrænsningerne, kan opleves meget værdifuldt.
OCN-læringsbeviserne viser tydeligt og konkret, hvilke kompetencer og evner den unge har med sig inden for et givent område, og derudover fremgår det klart hvad den unge kan, graden af selvstændighed og kompleksiteten af det lærte.
I Dankbar ønsker vi at synliggøre vigtigheden af at have gennemført et eller flere OCN-forløb, hvorfor overrækkelse af ”Læringsbeviset” finder sted ved vores årlige skoleafslutning, hvor familie, venner og personale er samlet.
I Dankbar har vores unge blandt andet gennemført OCN i; høns, grise, geder, kreativt værksted/craft, læderværksted, ADL og meget mere.